5.1 Elementaire begrippen met betrekking tot schakelmateriaal en railconfiguraties
5.1.1 De kandidaat kan de eigenschappen benoemen van:
- Scheiders: Dit zijn schakelaars die uitsluitend worden gebruikt om een circuit te openen of te sluiten terwijl er geen stroom loopt. Ze zijn ontworpen om een zichtbare, veilige scheiding te creëren, zodat onderhoudswerkzaamheden aan stroomvoerende delen veilig kunnen worden uitgevoerd. Een scheider heeft geen vermogen om stroom te onderbreken.
- Lastscheiders: Een lastscheider kan, in tegenstelling tot een gewone scheider, een circuit onderbreken terwijl er wel stroom loopt, maar alleen tot een bepaalde nominale stroom. Ze worden gebruikt voor het in- en uitschakelen van normale bedrijfsstromen. Naast het schakelen van stroom bieden ze ook de functie van een scheider, wat betekent dat ze een zichtbare scheiding kunnen bieden.
- Lastschakelaars: Dit zijn schakelaars die speciaal zijn ontworpen om een circuit te openen of te sluiten bij normale bedrijfsstromen. Ze hebben niet de scheidingsfunctie zoals een lastscheider. Ze worden vaak gebruikt voor het bedienen van machines en apparaten.
- Vermogensschakelaars: Dit zijn de krachtigste schakelaars. Een vermogensschakelaar kan niet alleen normale bedrijfsstromen schakelen, maar ook zeer grote kortsluitstromen onderbreken. Dit maakt ze cruciaal voor de beveiliging van elektrische installaties. Ze zijn voorzien van blusmiddelen (zoals SF6-gas, olie of vacuüm) om de vlamboog die ontstaat bij het onderbreken van hoge stromen, te doven.
- Relais / magneetschakelaars: Dit zijn elektrisch bediende schakelaars. Een relais is een schakelaar die door een kleine stroom in de stuurkring een grotere stroom in de hoofd- of werkkring kan schakelen. Een magneetschakelaar is een zwaarder uitgevoerde variant van een relais, speciaal ontworpen voor het schakelen van hoge stromen, zoals bij elektrische motoren.
5.1.2 De kandidaat kan de eigenschappen benoemen van de volgende railconfiguraties:
- Enkelrailsysteem: Dit is het eenvoudigste en goedkoopste railsysteem. Alle componenten zijn aangesloten op één enkele rail. Het nadeel is dat bij onderhoud aan de rail, de hele installatie spanningsloos moet worden gemaakt.
- Enkel railsysteem met sectionering: Dit systeem deelt de enkele rail op in secties die onafhankelijk van elkaar kunnen worden in- of uitgeschakeld. Hierdoor is het mogelijk om een deel van de installatie te onderhouden terwijl de rest in bedrijf blijft, wat de beschikbaarheid vergroot.
- Dubbel railsysteem: Dit systeem bestaat uit twee parallelle rails. De componenten kunnen worden geschakeld tussen de ene en de andere rail. Dit biedt de hoogste bedrijfszekerheid, omdat bij onderhoud of een storing aan één rail, de volledige installatie kan worden overgezet naar de andere rail.
5.1.3 De kandidaat kan uitvoeringsvormen van schakelmateriaal en railconfiguraties benoemen
Uitvoeringsvormen van schakelmateriaal zijn onder andere open schakelmateriaal (zoals in hoogspanningsstations in de open lucht), metaal omsloten schakelmateriaal (zoals in compacte schakelapparatuur), en geïsoleerd schakelmateriaal (zoals SF6 geïsoleerde installaties). Railconfiguraties kunnen worden uitgevoerd in geïsoleerde stangen of open railsystemen.